KEYAKINAN ALUK TODOLO
Sebagaimana
halnya agama – agama di dunia memiliki dasar – dasar keyakinan dan kerangka
agama masing – masing, demikian juga agama Alukta atau agama Hindu yang
berdomisili di daerah Toraja memiliki keyakinan sebagai berikut
I.
Percaya
dengan adanya Puang Matua
Puang
Matua adalah pencipta Deata atau Deata tertinggi ( kesadaran tertinggi disebut Puang
Matua. Dalam gelarnya Puang Matua Dao
tangnganna langi’ , Tokaubanan dao masuanggana topalullungan, iamo Deata sumpu
mamase, iamo puang sa’pa labuda, iamo untampa sang Deatanna (manifestasi ),
iamo tumampa tau, rumende tolino, untampa mintu’ sakke sayuanna.
Ciptaan
paling pertama terdiri dari tiga Deata yang digelar Deata titanan tallu, puang tirindu batu lalikan. Deata yang
dimaksud adalah
1.
Deata
Dao Langi’ yang menguasai alam khayangan atau Swaloka biasa digelar Deata Sumpu
Mamase
2.
Deata
diong mangapi’na padang. Fungsinya menjaga keseimbangan dunia, biasa digelar Deata
Patulak Annan, Puang Parande Karua.
3.
Deata
lan kapadanganna iamo untaranak mataallo matampu’ Deata inilah yang menguasai
setiap segi di dunia
Ia tonna sikandepa langi’ tana kalua’. Apa dadi ria Puang
Matua lan silopakna langi’ tana kalua’ umbaliangan batu ba’tangna, sambo randan
dipudukna kumua “ tagaragamo siboko’rinding batang dikaleta “ maka terjadilah langit dan bumi
Puang
Matua adalah Dia yang menjadikan dirinya sendiri.
Manifestasi
pertama dari Puang Matua yaitu
1.
Datu
Baine, masuk ke dalam lapisan bumi bersatu dengan Deata Patulak Annan ( male
rokko mangapi’na padang ).
2.
Paseno
Padang, unne’te’ randanna langi’, unggattang lelean uran, inilah sumber angin.
3.
Puang
Matua lan Ba’tangna langi’, iamo umpa’paranni ba’tangna langi’ naussa’ding anak
dara sa’dang lan Batu Borrong.
Puang
Matua mora umpabendan lantang tibang lan langi’ nanai Sauan Sibarrung.
Dikangkanganmi atena batu laulung dipatama Sauan Sibarrung, dadimi sang siuluran.
-
Indok
Saripinna menjelma menjadi matahari
-
Indok
Simanggala menjelma menjadi bulan.
Ditole tinggak tumampa rumende tolino dadimi da’dua
panampa sang siuluran ;
1.
La’te
Mamara, menjelma menjadi Kila’ Rondon ( Api )
2.
Kombongmi
Pong Pirik – Pirik, iamo mentama tangkena gaun, urrampanni kapa’ Pong Pini’ – Pini’ maka muncullah hujan,
digelar lando lentek (Air), anna lempan tama kapadangan.
Namane ditole ditampa dadimi
1.
Puang
Radeng ( penjaga hujan ). Iamo unjagai uainna ma’ritu (pengatur curah hujan )
2.
Puang
Tulang Denna, iamo umborik salu kalando na umborik tasik mapulu’
Situru’na dadimi
1.
Puang
Dil Lalondongna, ungkampai Rumombena Langi’, umpasianginan inan madatunna
kedenni toga’tu anginna, to tina’ tondok penanna.
2.
Puang
Belle Inawa, Iamo ungkampai garanggang malolangan, yo randanna langi’,
dipassarrinni aluk pakundun batu ke bangunki mangaku komba’, iamo untimang
pakkan aluk pakunddun, ullawai aluk matallo – matampuk ( menimbang baik – buruk
pelaksanaan aluk di dunia ).
Sitarru’na malemi Puang Matua umpapa’paparanni langi’,
ungkadawangngi Batara tua, nagaraga sangpulo dua panampana, nakombong pantan
bali – bali, ullambi’mi ulunna langi’, umpopegarente tiallingmi anak dara
sa’dang manda’ lan Batu Borrong, apa tang ma’din sitiro lindo tang nenne’ sipemanta’
perupa.
Lumokkonmi lalanna tama ba’tangna langi’ , umpaganna’
panampa salianna langi’ iamotu
1.
Umpamare’pe’
bunga’
2.
Umpemalumpenga
ssadang
3.
Umpandan
lemba’
4.
Umbatok
tallu situru’
5.
Umpatu
ara’ ma’dika matasak
6.
Untoke’
manukna lapande’
7.
Unsedang
sauaganna Tulang Didi
8.
Ungkombong
bintoen tasak
9.
Umpatarak
ase – ase maliling
Iamo ditingara tuka’, nenne’ dimanta’ lulangngan.
Unggaragami mentu’ sakka’ sayuanna tuladipakkanan kapemalaran, dadimi ;
1.
Nene’na
Bassi disanga Riako’, Iamo nanai bu’tu wase dna bingkung bulawan, dadimi sudi
ditampaitu’na ( pinai )
2.
Dadi
nene’na Ipo disanga Datu Merratte
Urrampanni kapa’ Kayu Toding rekke ulunna langi’.
3.
Dadimi
nene’na Bo’bo’ disanga Takke Buku, Iamo Dibenan tama baka disura’, apa sombo
randan dipudukna tangngia inan madatungku, layongra’ to’ tana Rangga urrampanni
kapa’ bubungan rante, angku kendek membua’ rara’, langngan menta’bi bulawan dipakkanan kapemalaran
4.
Dadimi
nene’na Tuak disanga Patala Merang urrampanni kapa’ Salle Balun
5.
Dadimi
nene’na Sendana di sanga kayu asing, Iamo kayu marara’ tau. Dipatorro datu lan
ba’tangna langi’ pa unnesung makaraeng lan masuanggana to palullungan,
dipabendan ketulangdanni salekona passamayan tontong dipatorro datu.
6.
Dadimi
nene’na Barana’ disanga Landorundun,
7.
Dadimi
nene’na Lomba’ disanga Patubang Bunga
8.
Dadimi
nene’na Kadundung digente’ Kadundong lolong di langi’
9.
Dadimi
nene’na patung disanga salle parondon
10. Dadimi nene’na Tallang Gume’lo
11. Dadimi nene’na Ao’ disanga Ao’ Gading
12. Dadimi nene’na Bulo disanga Bulo lolong dilangi’
13. Dadimi nene’na Punti disanga loka situang daun
14. Dadimi nene’na Kalosi disanga membua tasak
15. Dadimi nene’na Bolu disanga Salle Rakka’
16. Dadimi nene’na Kapa’ disanga Ukkung Iamo diragaga mawa’
mate lu’pi’na
17. Dadimi nene’na Riu , kande mammi’na Tedong ma’kuli’
pindan. Sitarru’na unggaragami lembang sura’ Puang Matua, unnala tangke datunna
kayu bilandek kayu sang bara’ padang, digaraga lembang sura’. Ullando lalanni
bulawan matasak lan tasik mapulu’, dipatongkon do layak lembang anna
dilembangan tama ba’tangna langi’, narampo lembang tama ba’tangna langi’
mengkara’pa tama dasa’ topaongan, dikangkangan duka atena batu laulung anna
dipatama Sauan Sibarrung kombongmi mentu’na sangge manawa.
Untuk
diketahui bahwa anggena sangge menawa diciptakan dari Sauan Sibarrung oleh Puang
Matua dengan didampingi oleh Anak Dara Sa’dang.
Kendek
Datu Baine diong mai mangapi’na tana sitiro Puang Matua. Rekkemi ulunna langi’,
ullando lalanni Anak Dara Sa’dang manda’ lan Batu Borrong diindok kapuran
pangngan. Diembe’ pelambaran di baolu baru’ tang silambanan umpasombomi batu
rupanna, mela’tek puyo langi’, diindokami piong sakke, dialan kaluntiong salu,
naumpatilosong tengkomi pa’kaleanna.
Lumokkonmi
lalanna Puang Matua lan ba’tangna langi’
sisola Datu Baine anna Baru’ tangsilambanan, tarru’mi Datu Baine rokko
mangapi’na padang siayoka lambanmi Puang Matua anak Dara Sa’dang ungkombong
sangge menawa.
18. Dadimi nene’na Manuk disanga Puang Maro urrampanni kapa’
Lando Kollong, na makamban marapuan nenne’ dipakkanan kapemalaran
19. Dadimi nene’na Bai disanga Ta’bano Lentek urrampanni
kapa’ Tarrode – Rode. Makamban marapuan dipakkanan kapemalaran
20. Dadimi nene’na Tedong disanga Banturino urrampanni
kapa’ Tonggo Matua. Makamban marapuan
dipakkanan kapemalaran
21. Dadimi nene’na To lino disanga Datu Laukku’, apa tae’
baine na sang todingan. Ditole tingga’mi tama Sauan Sibarrung nadiala usuk
pandakna na kombong sang serekanna digente’ Simbolong Manik.
Dari
perkawinan ini lahirlah anak Datu Laukku’ dan Simbolong Manik digente’ torindu
karua
1.
Datu
Mengkamma’, Iamo nanai bu’tu Kabarrean Allo digente’ Puang. Salah suatu
wujudnya yamg menjelma di dunia adalah Tamboro Langi’ di Kandora.
2.
Kambuno
Langi’, Iamo nanai bu’tu kabarasan digente’ Balimbing Kalua’
3.
Datui
Rangga, Iamo nani bu’tu Burake Mapato, Bingsu manarang
4.
Batara
Lolo, nanai bu’tu tomenani
5.
Pande
Saratu’, nanai bu’tu pande Bulawan
6.
Pande
Paulo’, Iamo unnulo’ sukaran aluk, rampan dilino. Salah satu wujudnya adalah
Pong Mula Tau bersama Londong dilangi’
7.
Pande
paita
8.
Pandde
Paliu’, nanai bu’tu paranormal. Berpengetahuan sempurna
9.
Pande
Manarang, Iamo nanai bu’tu topande kayu, Iamo unggaraga a’riri bassinna Puang
Matua
Catatan : Pande Paulo’ unnolo’ atau menurunkan sukaran
aluk mentu’na tananan yang menjadi perlengkapan semua sarana aluk. Kecuali
manuk, bai, na tedong. Pande Paulo’ nanai bu’tu Pong Mula Tau dan Londong
dilangi’. Pong Mula Tau urrampanni kapa’ Tokombong Bura mempunyai 4 anak yaitu
1.
Mula
Tau
2.
Pong
Sabannangna
3.
Pakkae
– kae
4.
Pollellesu’
Selain
Pong Mula Tau saudaranya adalah sumber pertukangan. Iamo unggaraga lamba titodo
atau banua ditamben.
Selanjutnya
Mula Tau menikah dengan Tammusa memiliki tiga anak yaitu
1.
Tangdilino’,
Iamo unnola tangnganna padang sae do Banua Padan
2.
Pondan
Padang unnola kalambunan nanai bu’tu ma’dika matasak
3.
Passontik
unnola matallo male tama Pantilang
Ditole tingga’ tama Sauan Sibarrung diala dio mai losso’
pelangiran dirau bulawan matasak dadimi
1.
Kambuno
Bongi, Iamo nanai bu’tu tosikambi’ sesena aluk ( toma’kayo)
2.
Ponto
kalembang, nanai bu’tu tomassuka’ barra’
3.
Pakkali
Tumpu, nanai bu’tu tomassembang ongan
4.
Pong
Kamboti, nanai bu’tu Tomanampan
II.
Percaya
dengan adanya Todolo ( Leluhur )
Biasanya
digelar dengan nenek titanan tallu todolo
tirindu batu lalikan
1.
Nenek
titanan barren allo, inilah yang menduduki tongkonan layuk, ma’dika, dan
sokkong bayu
2.
Nenek
titanan balimbing kalua’ ( Tomakaka )
3.
Nenek
titanan to sang tana’ tengko biasa digelar To Gallang Sirauan.
Kabarrean Allo yang dikenal di Toraja antara lain Puang
Tamboro Langi’, Puang Dinapo, Puang Rambu Langi’.
Yang masuk dalam Balimbing Kalua’ adalah Pong Mula Tau
adalah leluhur dari Pasontik, Tangdilino’ dan Pondan Padang.
Kemudian Tangdilino’ mempunyai anak antara lain Sirrang
Didangle’ dan Pabane. To Sang Tana’ tengko leluhurnya antara lain 1. Ponto
Kalembang
2. Pong Kamboti
3. Pangkali Tumpu
4. Kambuno Bongi
Mereka ini diciptakan dari losso’ pelangiran yang
dimaskukkan ke Sauan Sibarrung. Kemudian diyakini bahwa jika seseorang
meninggal arwahnya tetap ada dan inilah yang menjadi dasar adanya Dewa Yadnya
dan Pitra Yadnya
III.
Percaya
dengan adanya
1.
Aluk,
sama dengan agama yang didalamnya terdapat aturan.
2.
Pemali,
ketentuan yang berisi larangan yang meliputi semua sikap perilaku atau tindakan
manusia.
3.
Sangka’,
ajaran atau ketentuan umum yang berlaku pada suatu daerah sesuai dengan adat
istiadat setempat.
4.
Salunna,
ajaran yang berisi perilaku atau sikap pembenaran berdasarkan alur kebenaran.
0 komentar:
Post a Comment